Te simți frustrat de toate rahaturile din jurul tău, te simți obosit de toți și de toate așa că hotărești că astăzi este ziua când vei lua atitudine. Vei începe bineînțeles cu, cu…un CV nou-nouț, aranjat, frezat și stilat, un CV care să te ducă pe culmile noii vieți pe care ți-o dorești.   Am fost acolo, și nu o dată, așa că știu cât de tentant este să te apuci pur și simplu să-l actualizezi chiar și în stil haotic și fără vreun plan anume – astfel vei simți că în sfârșit ai făcut și tu ceva într-o anumită direcție (chiar dacă încă nu-ți este clară respectiva direcție), vei simți că te miști în sfărșit după ani de zile și că nu mai ești doar o persoană care se complace ci o persoană care acționează.

Îți voi spune acum ce mi s-a transmis și mie de către persoane cu experiență în resurse umane, și anume: „Oprește-te! Oprește-te și gândește-te ce-ți dorești cu adevărat!” Recunosc că m-am blocat un pic când am auzit asta: „cum adică să mă gândesc? ce mare filozofie să-mi actualizez un CV și să aplic pentru niște posturi? Și cum adică ce vreau cu adevărat? Vreau să plec de aici și cu asta basta.”

Se pare că în realitate lucrurile nu sunt atât de simple pentru că modul în care pornești la drum îți poate influența semnificativ parcursul și mai ales destinația. Da, îți dorești o schimbare dar o schimbare în bine așa că nu strică să fii de la început mai organizat, mai așezat și să o planifici temeinic. Asta înseamnă, la nivel practic, că ar trebui să analizezi și să ai în vedere urmatoarele aspecte:

  1. Care este domeniul în care dorești să activezi?

Dacă încă ești fericit cu domeniul pe care ți l-ai ales acum ani buni și dorești să continui în aceeași linie atunci ai deja un atu pentru că experiența acumulată te va ajuta cu siguranță să-ți scoți în evidență punctele forte și să le etalezi ca atare în CV. Dacă, în schimb, dorești altceva atunci trebuie să ai în vedere următoarele două aspecte:

  • în corporații o reprofilare are mai multe șanse de succes până la vârsta de 40 de ani
  • dacă nu-ți dorești să o iei de la zero, atât ca activitate cât și salarial, atunci este de preferat să cauți un domeniu de activitate adiacent cu cel în care activezi în prezent (ex: cunosc pe cineva din domeniul bancar, care a făcut trecerea fără probleme de la Risc la Marketing și chiar pe poziție de top)

Indiferent de domeniul pe care în final îl alegi, este important să-ți adaptezi CV-ul în concordanță.

      2.  În ce tip de companie ai dori să pleci?

Nu strică o cercetare a companiilor de pe piață astfel încât în final să obții „short list-ul” cu cele care îndeplinesc doleanțele tale: numărul angajaților, românească sau internațională, ce politici și cultură organizațională practică managementul privind angajații (ex: recunosc meritele„„„ și le premiază, încurajează promovările, organizează evenimente pentru angajați, etc), practică o comunicare deschisă și flexibilă sau nimeni nu miscă în front, ce beneficii pecuniare oferă, etc. Foarte important este să-ți faci o idee și despre ce anume caută/vor aceste companii de la candidați, respectiv ce așteptări au de la salariați. Poți face acest lucru căutându-le anunțurile și găsind corespondențe între cerințele posturilor și abilitățile/calitățile tale.

După ce ai CV-ul gata caută direct pe site-ul companiei în zona de cariere o adresă de e-mail de HR unde să-l trimiți sau pe site-urile de socializare cu profil business.

Și acum că ai tolba plină de sfaturi premergătoare actualizării CV-ului hai să trecem și la partea practică. Așadar, iată căteva sfaturi sau tips &tricks (cum le numim noi corporatiștii) pentru un CV considerat bun de către cei care asta fac toată ziua: se uită pe CV-uri și recrutează.

  • oferă informații reale întodeauna, fără înflorituri și exagerări inutile pentru că întotdeuna sunt verificate (din dorința de a da cât mai bine poți sfârși cu o reputație îndoielnică în această lume mică a HR-ului de companii)
  • oferă numelui și o imagine pentru că știm că o poză poate face cât o mie de cuvinte;  utilizează o poză actuală și neapărat de tip business, nicidecum de la nuntă, din club, de la mare sau alte exemple similare, decât dacă iți cauți joburi cu profil artistic
  • realizează un Sumar în care structurezi pe scurt cariera ta, concentrându-te pe cifre (anii de experiență) și cuvinte cheie care definesc specificul activității
  • structurează în ordine cronologică, descrescător, informațiile referitoare la experiența profesională; încearcă să nu mergi prea mult în trecut – pe nimeni nu mai interesează detalii referitoare la sarcinile pe care le-ai întreprins acum 15 ani pe nu știu ce poziție care nu mai are nici o legătură cu specificul actual
  • știu că probabil faci o mie de chestii la muncă și ai putea scrie un roman despre câte știi să faci dar nu uita, încerci să atragi atenția în sens pozitiv nu să omori potențialul angajator de plictiseală; este de preferat să treci acele task-uri care au legătură directă cu poziția/ domeniul pentru care aplici, acele task-uri care îți scot în evidență calitățile tale și atuurile pe care le ai;
  • dacă ai participat la anumite proiecte de anvergură, cunoscute pe o anumită piață, atunci fii sigur că trebuie menționate; în aceeași categorie intră și eventualele premii pe care le-ai primit de-a lungul carierei tale
  • renunță la veșnicele Hobby-uri gen citit, călătorit, etc și înlocuiește-le cu Personal Interests, respectiv activități extra pe care le faci în afara serviciului (eu aici aș trece de exemplu voluntariatul și scrisul)
  • nu mai detalia zona de limbi străine: citit, vorbit, scris, etc; fii mai succint și trece strict nivelul: mediu, începător sau avansat
  • poate cei care ați văzut renumitul film Blonda de la Drept vă aduceți aminte cum protagonista a căutat să aducă ceva inedit in CV-ul ei așa că l-a printat pe o hârtie în culoare roz și l-a parfumat; nu aș merge atât de departe dar, dacă totuși doriți un plus de savoare, vă recomand să treceți un citat în care credeți, ceva gen Life Philosophy

În mare, toate aceste sfaturi se aplică și pentru profilul de LinkedIn, acolo având totodată și avantajul unor categorii deja definite. Ce ar mai fi în plus pe LinkedIn:

  • încearcă să-ți faci cât mai multe conexiuni (ideal este 500+); în această direcție poți apela la conexiunile pritenilor și a celor cu care deja interacționezi pe LinkedIn
  • frumos este să apelezi la invitații personalizate atunci când aspiri la o nouă conexiune; iată un astfel de model: „Dragă <<Prenumele persoanei>>, Aș dori să te adaug la rețeaua mea profesională de pe LinkedIn. Sper că vom avea șansa să colaborăm în viitor. Zi/Seară faină, <<Prenumele tău>>”
  • și, cireașa de pe tort, „pour les connaisseurs” este actualizarea link-ului existent sub poza astfel încât persoana care te caută să intre direct pe profilul tău complet – doar cu titlu de mostră: https://ro.linkedin.com/in/claravictor

Sper ca toate aspectele expuse să vă fie de folos și, nu uitați: doar SCHIMBAREA aduce EVOLUȚIA așa că la cât mai multe schimbări cu noroc!